Про першочергові заходи щодо захисту прав дітей

                                        У К А З

                        ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ

         Про першочергові заходи щодо захисту прав дітей

 

     З метою  поліпшення  соціального захисту дітей,  у тому числі

дітей-сиріт та  дітей,   позбавлених   батьківського   піклування,

розв'язання проблем   дитячої  бездоглядності  і  безпритульності,

створення належних  умов  для  соціально-психологічної   адаптації

дітей, реалізацію  їх  права  на  сімейне  виховання  та  здоровий

розвиток  п о с т а н о в л я ю:

     1. Визначити одним із головних  напрямів  діяльності  органів

виконавчої  влади  реалізацію державної політики щодо захисту прав

дітей, перш за все дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського

піклування.

     2. Кабінету Міністрів України:

     1) забезпечити  додержання центральними та місцевими органами

виконавчої  влади  вимог  законодавства  про  охорону   дитинства,

зокрема  соціального  захисту  дітей-сиріт  та дітей,  позбавлених

батьківського   піклування,   порушувати   в   разі   потреби    в

установленому  порядку питання про притягнення до відповідальності

осіб, винних у порушенні цього законодавства;

     2) підготувати та подати на затвердження:

     до 1 жовтня 2005 року проект Національної програми  подолання

дитячої безпритульності і бездоглядності на 2006-2010 роки;

     протягом другого  півріччя  2005  року  проект  Національного

плану дій  на  2006-2016  роки  щодо  реалізації Конвенції ООН про

права дитини ( 995_021 );

     3) розробити  та  подати на розгляд Верховної Ради України до

1 вересня  2005  року   законопроекти   про   внесення   змін   до

законодавчих актів України щодо:

     передачі Міністерству  України  у  справах  молоді  та спорту

повноважень органів управління освітою з питань усиновлення дітей;

     закріплення повноважень з  питань  опіки  та  піклування  над

дітьми  за  службами  у справах неповнолітніх,  перейменування цих

служб на служби у справах дітей;

     запровадження економічних    механізмів    стимулювання    та

підтримки    меценатства    і   соціальних   ініціатив   суб'єктів

підприємницької діяльності у створенні,  у тому числі в  сільській

місцевості,   соціальної   інфраструктури   (навчальних  закладів,

закладів охорони здоров'я та культури тощо) для дітей;

     4) розробити та затвердити до 1 вересня 2005  року  концепцію

реформування  системи закладів всіх форм власності для дітей-сиріт

та дітей, позбавлених батьківського піклування;

     5) вирішити  після   законодавчого   визначення   повноважень

Міністерства  України  у справах молоді та спорту щодо усиновлення

дітей питання про утворення у складі цього Міністерства  урядового

органу з питань усиновлення та захисту прав дитини;

     6) розробити   механізм   фінансування  витрат  на  утримання

дітей-сиріт  і  дітей,   позбавлених   батьківського   піклування,

незалежно  від  форми їх влаштування за принципом "гроші ходять за

дитиною";

     7) передбачати  під  час  підготовки  проектів  законів   про

Державний  бюджет  України  на  2006  та  наступні роки видатки на

утримання  дітей-сиріт   та   дітей,   позбавлених   батьківського

піклування,   а   також  осіб  з  їх  числа  незалежно  від  форми

влаштування дітей на  рівні,  не  нижчому  ніж  двократний  розмір

прожиткового мінімуму, встановленого законом для таких осіб;

     8) опрацювати     питання     щодо    механізму    реалізації

батьками-вихователями дитячих будинків  сімейного  типу  права  на

відпустку та пенсійне забезпечення;

     9) забезпечити    до    1   жовтня   2005   року   приведення

міністерствами,  іншими центральними органами виконавчої влади  їх

нормативно-правових  актів у відповідність із Законом України "Про

забезпечення  організаційно-правових  умов   соціального   захисту

дітей-сиріт та   дітей,   позбавлених   батьківського  піклування"

( 2342-15 ),  зокрема в частині  реалізації  батьками-вихователями

дитячих    будинків    сімейного   типу   права   бути   законними

представниками своїх вихованців і захищати їхні права та  інтереси

в  органах державної влади,  в тому числі судових,  як опікуни або

піклувальники без спеціальних на те повноважень;

     10) проаналізувати до 1 серпня  2005  року  стан  фінансового

забезпечення  дитячих  будинків сімейного типу та прийомних сімей,

вжити заходів щодо  поліпшення  такого  забезпечення,  недопущення

випадків  зобов'язання  батьків-вихователів  та  прийомних батьків

закуповувати товари і продукти для дітей-вихованців  та  прийомних

дітей  у  визначених суб'єктів господарювання та за безготівковими

розрахунками;

     11) вирішити протягом 2005 року  питання  щодо  запровадження

нових   ефективних   форм   профілактики   соціального  сирітства,

забезпечення створення мережі соціальних центрів матері і  дитини,

соціальних   гуртожитків,   центрів   для  ВІЛ-інфікованих  дітей,

збільшення кількості центрів соціально-психологічної  реабілітації

неповнолітніх;

     12) забезпечити доступ сімей, дітей та молоді, які проживають

у сільській місцевості, до соціальних послуг через розвиток мережі

центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді;

     13) підтримати   реалізацію   експериментального   проекту  у

Київській області щодо реформування системи  опіки  і  піклування,

передбаченого     Державною    програмою    запобігання    дитячій

бездоглядності на 2003-2005 роки.

     3. Міністерству юстиції України  за  участю  Верховного  Суду

України:

     проаналізувати у   двомісячний  строк  судову  практику  щодо

розгляду  судами  цивільних  справ   з   установлення   опіки   та

піклування,  внести  в  разі  потреби  пропозиції  щодо поліпшення

захисту прав дитини під час розгляду судами таких справ;

     вивчити у тримісячний строк питання щодо можливості створення

при  судових  палатах у кримінальних справах загальних апеляційних

судів спеціалізованих колегій для розгляду справ неповнолітніх;

     опрацювати питання щодо впровадження ювенального  судочинства

та внести в установленому порядку відповідні пропозиції.

     4. Міністерству охорони здоров'я України:

     забезпечити проведення до 1 жовтня 2005 року медичного огляду

дітей-сиріт та  дітей,  позбавлених  батьківського  піклування,  а

також дітей, які виховуються у неблагополучних сім'ях;

     проаналізувати у   двомісячний   строк   стан   роботи   щодо

профілактики раннього соціального  сирітства  та  за  результатами

такого  аналізу  вжити  додаткових  заходів  до  розв'язання  цієї

проблеми.

     5. Міністерству України у справах молоді та спорту затвердити

до  1 серпня 2005 року порядок ведення банку даних про дітей-сиріт

та дітей, позбавлених батьківського піклування.

     6. Міністерству внутрішніх справ України:

     проаналізувати у двомісячний  строк  стан  роботи  з  розшуку

дітей,  безвісно  відсутніх  батьків,  а  також батьків підкинутих

дітей та вжити відповідних заходів  щодо  вдосконалення  роботи  у

цьому напрямі;

     надавати Президентові  України  щоквартально  інформацію щодо

розшуку дітей,  які залишили сім'ї,  навчально-виховні заклади або

спеціальні установи для неповнолітніх;

     вжити заходів  щодо  посилення  роботи з виявлення осіб,  які

втягують  неповнолітніх  до  жебракування,  пияцтва,   наркоманії,

злочинної  діяльності,  та  забезпечити  притягнення  таких осіб у

встановленому порядку до відповідальності.

     7. Раді  міністрів  Автономної  Республіки  Крим,   обласним,

Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям:

     вжити заходів  щодо суттєвого поліпшення роботи,  спрямованої

на захист прав дітей-сиріт  та  дітей,  позбавлених  батьківського

піклування,   зокрема  щодо  своєчасного  виявлення  таких  дітей,

вирішення питання їх влаштування,  реалізації ними права на житло,

освіту,  матеріальне  забезпечення  після  закінчення  перебування

таких дітей у  закладах  для  дітей-сиріт  та  дітей,  позбавлених

батьківського   піклування,  прийомних  сім'ях,  дитячих  будинках

сімейного типу;

     вирішити до 15 серпня 2005 року питання забезпечення служб  у

справах   неповнолітніх   кваліфікованими  кадрами  відповідно  до

нормативів,  визначених Законами України "Про органи  і  служби  у

справах неповнолітніх  та  спеціальні  установи для неповнолітніх"

( 20/95-ВР  )  і  "Про  забезпечення  організаційно-правових  умов

соціального    захисту    дітей-сиріт    та   дітей,   позбавлених

батьківського піклування" ( 2342-15 );

     забезпечити до 1 жовтня 2005 року створення і  ведення  банку

даних   про   дітей-сиріт   та  дітей,  позбавлених  батьківського

піклування,  а   також   банку   даних   про   сім'ї   потенційних

усиновителів,   опікунів,   піклувальників,   прийомних   батьків,

батьків-вихователів;

     взяти під  особливий  контроль  питання   щодо   забезпечення

належних   умов  проживання  та  навчання  дітей-сиріт  та  дітей,

позбавлених батьківського піклування;

     забезпечити у двомісячний строк  проведення  обстеження  умов

виховання  дітей  у  неблагополучних  сім'ях,  зокрема у сільській

місцевості,  вжити в установленому порядку заходів  щодо  раннього

виявлення  неблагополучних  сімей,  в  яких  виховуються діти,  їх

обліку і соціального супроводу,  а також надання підтримки  дітям,

які проживають у таких сім'ях;

     проаналізувати у  двомісячний  строк  ефективність діяльності

органів опіки та піклування,  додержання ними вимог  законодавства

про  соціальний  захист дітей,  насамперед щодо вирішення питань з

установлення  статусу   дитини-сироти   та   дитини,   позбавленої

батьківського  піклування,  реалізації  права  дитини  на  сімейне

виховання, та  за  результатами  такого  аналізу провести наради з

проблемних питань;

     вжити невідкладних заходів щодо  збереження  житла,  в  якому

проживали    діти-сироти   та   діти,   позбавлені   батьківського

піклування,  до влаштування у відповідні заклади, та повернення їм

такого житла;

     забезпечити в  установленому  порядку  вирішення  питання про

поліпшення  фінансового  та  матеріально-технічного   забезпечення

закладів  для  дітей-сиріт  та  дітей,  позбавлених  батьківського

піклування,  а також дитячих будинків  сімейного  типу,  прийомних

сімей,       притулків       для       неповнолітніх,      центрів

соціально-психологічної реабілітації неповнолітніх;

     сприяти діяльності   громадських,   благодійних,   релігійних

організацій,   які   працюють   в   інтересах  дітей,  особливо  з

безпритульними дітьми,  проведенню ними благодійних  акцій,  кошти

від  яких спрямовуються на матеріальне забезпечення дітей-сиріт та

дітей, позбавлених батьківського піклування;

     всебічно сприяти у вирішенні в установленому  порядку  питань

щодо  виділення  земельних  ділянок,  надання в оренду будівель та

приміщень громадським та  релігійним  організаціям  для  створення

соціальних закладів для дітей.

     8. Державному комітету телебачення і радіомовлення України:

     забезпечити здійснення  заходів щодо популяризації історичних

традицій української родини  та  нових  форм  сімейного  виховання

дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;

     запровадити цикли теле- і радіопередач для висвітлення питань

соціального та правового захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених

батьківського піклування,  проблем,  що стоять перед такими дітьми

та  закладами,  в яких вони перебувають на утриманні та вихованні,

пропагування позитивного досвіду усиновлення та виховання дітей  у

прийомних сім'ях та будинках сімейного типу.

 

 Президент України                                        В.ЮЩЕНКО

 м. Київ, 11 липня 2005 року

          N 1086/2005

понедельник, июля 11, 2005