Прес-центр6 серпня 2021, 15:08

Щодо отримання інформації та послуг державною мовою

Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь та Голова Держпродспоживслужби Владислава Магалецька підписали Меморандум про співпрацю.

Документ передбачає спільний контроль за виконанням норм Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» та дотриманням прав громадян на отримання інформації та послуг державною мовою.

Сторони домовилися про співпрацю, яка передбачає:

- запобігання порушенню гарантованих громадянам України Конституцією та законами України прав і свобод, зокрема, в частині отримання інформації та послуг державною мовою, усунення перешкод та обмежень у користуванні державною мовою;
- проведення спільних заходів щодо застосування державної мови;
- моніторинг реалізації державної політики у сфері забезпечення прав громадян на отримання інформації та послуг державною мовою.

Нагадаємо, однією з функцій Держпродспоживслужби є контроль за дотриманням законодавства про захист прав споживачів.

Також слід зазначити, що Тарас Кремінь оприлюднив 12 січня 2021 року детальну інструкцію про дії громадянина в разі, якщо в закладі торгівлі порушують його право на отримання інформації чи послуг державною мовою.

Як рекомендує омбудсмен, спершу слід спробувати владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати державною мовою. У разі відмови необхідно звернутися до керівництва закладу або на «гарячу лінію» установи: торговельної мережі, АЗС, аптеки тощо. Якщо і там відмовлять – зафіксувати факт відмови (за допомогою аудіо-, відео, письмового підтвердження очевидців тощо) та дані суб’єкта господарювання (назву, місцезнаходження, контакти).

Наступним кроком є подання скарги до мовного омбудсмена, це потрібно зробити впродовж шести місяців.

Подати скаргу до Уповноваженого із захисту державної мови можна на поштову адресу: 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12, електронну скриньку: skarha@mova-ombudsman.gov.ua або заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого https://mova-ombudsman.gov.ua/

У скарзі обов’язково має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання особи, викладено суть скарги, який саме суб’єкт/працівник суб’єкта, коли, за якою адресою, яким чином порушено право скаржника. Рекомендовано також додати докази на підтвердження.

Письмова скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати.