Гаряча лінія облдержадміністрації
063-306-48-50
066-833-68-31
056-720-70-94
Оперативний черговий облдежадміністрації
095-910-19-20
Гаряча лінія з гуманітарних питань
0800-332-475
Громадське обговорення реформи старшої школи для Луганської та Донецької областей за ініціативи Міністерства освіти і науки та швейцарсько-українського проєкту DECIDE провели у м. Дніпро.
Це наступний етап НУШ, який стартуватиме у 2027 році. Його пілотуватимуть протягом двох років, бо є потреба у вирішенні організаційних питань та вдосконаленні програм і майбутніх профільних напрямів навчання.
Для Луганщини, навчальні заклади якої вже три роки працюють в режимі онлайн, а частина дітей знаходиться за кордоном та на непідконтрольних територіях, перехід на новий формат, який передбачає створення академічних ліцеїв, може призвести до втрати зв’язку між вчителями та учнями.
«На вході до Стелленбоського університету в Південній Африці написано: «Аби знищити націю, не треба атомних бомб, – достатньо знищити освіту!» Ми повинні утримати наших дітей в їх рідних школах та зберегти вчителів, яким вони довіряють. 24 лютого 2022 року почалася війна, а 29 лютого наші вчителі вже відновили онлайн навчальний процес. Попри евакуацію, бойові дії, окупацію регіону та інші виклики наші вчителі продовжують давати найголовніше своїм учням – якісні знання», - зазначив Артем Лисогор, звертаючись до учасників обговорення.
Він також акцентував, що основною проблемою після деокупації територій стануть діти, які нічого не знають про Україну.
«Починаючи з вересня 2027-го реформа НУШ має перейти на етап старшої школи, а це трирічне навчання - з 10 по 12 класи, – зазначив заступник Міністра освіти і науки України Дмитро Завгородній. – Новий формат передбачає створення академічних ліцеїв та вибір для дітей».
Він додав – десятий клас буде адаптаційним, тож і обов’язкових для всіх уроків більше. Натомість наступі два роки старшої школи учень обиратиме частіше. Передбачається, що в академічних ліцеях на кожній паралелі має бути не менше 100 дітей. А це означає – деякі заклади освіти будуть об’єднаними для декількох громад. Для Луганської та Донецької областей – застосування такого підходу є дуже проблематичним, тож Дмитро Завгородній пообіцяв, що до кожного регіону буде застосований індивідуальний підхід.
Окрім нових програм змінитися має й навчальна база. Заклади старшої школи модернізують й зроблять більш сучасними. Такі нововведення підтримують по всій країні. Це показують результати досліджень, що провели спеціалісти DECIDE.
«Ми допомагаємо Уряду проводити громадські обговорення реформи. Дніпропетровщина – вже 15-й регіон, де вони проходять. Також ми дослідили думку здобувачів освіти та їхніх рідних. Виявили, що понад 60% батьків підтримують подібні зміни. Більше 80% дітей готові долати відстань у понад 30 км для того, щоб вчитися у сучасних школах, спілкуватися з однолітками і, звісно, обирати предмети», – розказала менеджерка Проєкту DECIDE, заступниця голови ГО DOCCU Валентина Полторак.
Реформа «Нова українська школа» триває восьмий рік. Вона завершилася в початковій школі і гімназії. Паралельно з цим відбувається активна робота над впровадженням у 2027 році реформи у старшій школі.
Передбачається, що з 2027 року запроваджується навчання за двома спрямуваннями. Академічним – поглиблене вивчення обраних предметів і орієнтація на продовження навчання в ЗВО, та професійним – здобуття професії.
Попри гострий дефіцит робітничих професій, лише 35% випускників 9 класів в Україні обирають професійну освіту.
Протилежною є ситуація у таких розвинених країнах, як Швейцарія, Німеччина та Австрія, у яких 70% старшокласників йдуть навчатися до закладів професійної освіти. Водночас держава витрачає кошти на навчання у ЗВО спеціалістів, багато з яких згодом не працює за фахом.
Система має змінитися. Профтехи й фахові коледжі повинні стати сучасними закладами освіти, у яких престижно здобувати високооплачувані й потрібні професії, спеціальності, а також якісну повну загальну середню освіту.
У межах реформи передбачається створення відокремлених від початкових шкіл та гімназій академічних ліцеїв з великою кількістю учнів. Саме такі заклади освіти зможуть забезпечити вибір профілів і предметів.
Академічний ліцей даватиме учням більше можливостей для вибору: профілю і предметів/курсів у межах профілю для поглибленого вивчення, а також предметів поза профілем (наприклад, учень математичного профілю зможе обирати предмети / курси природничих наук, мистецтва, літератури тощо).
Обов’язкові предмети/інтегровані курси: українська мова, література, історія України, англійська мова, математика будуть викладатись в усіх закладах освіти як академічного, так і професійного спрямування.