Прес-центр22 липня 2015, 10:07

Питання та відповіді, поставлені слухачами тренінгів щодо запровадження спрощеного порядку надання населенню житлових субсидій: склад сім'ї, соціальні норми і нормативи, тарифи, послуги, перерахунки, процедурні питання

Склад сім’ї

Як призначається субсидія, якщо з бабусями та дідусями зареєстровані неповнолітні діти?

Відповідно до п. 7 Положення субсидія  розраховується  виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні  послуги.

Щодо неповнолітніх дітей пунктом 6 Положення визначено, що субсидія не призначається, якщо неповнолітні  діти, маючи батьків, зареєстровані в житловому приміщенні (будинку) самі.

 

Чи є вичерпним перелік документів, що підтверджують тимчасову відсутність зареєстрованих осіб (п. 7 Положення)?

Відповідно до п. 7 Положення при прийнятті комісіями рішень про призначення субсидії без урахування відсутніх осіб враховується  наявність документів, що підтверджують  тимчасову відсутність осіб з числа зареєстрованих, зокрема, довідок, що підтверджують місце перебування особи в іншій адміністративно-територіальній одиниці у зв'язку з роботою, лікуванням,  навчанням, довготривалим відрядженням, відбуванням покарання, довідок про оплату житлово-комунальних послуг в іншому житловому приміщенні (будинку).

Перелік зазначених довідок не є вичерпним. Наприклад, підтвердженням тимчасової відсутності осіб, які мобілізовані для проходження служби в АТО, може бути відповідна довідка військкомату.

Сім’я: бабуся і онук. Батьки зареєстровані, але не проживають (працюють за кордоном). Особові рахунки відкрито на бабусю, плата нараховується на 2-х осіб. Батьки онука щомісячно пересилають гроші на утримання хлопчика. Чи можна призначити субсидію на 2-х осіб?

Відповідно до п. 7 Положення субсидія  розраховується  виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні  послуги. У наведеному прикладі плата за житлово-комунальні послуги нараховується на двох зареєстрованих осіб і субсидія відповідно призначається на двох осіб. При цьому суми коштів, які щомісячно пересилають батьки на утримання дитини, мають бути враховані до сукупного доходу домогосподарства.

 

Соціальні норми і нормативи, тарифи, послуги

У разі якщо вказана заявником опалювана площа не співпадає з розміром, наданим газконторою, який розмір опалюваної площі враховується при призначенні субсидії?

Відповідно до п. 14 Положення розмір субсидії для відшкодування плати за користування житлом/утримання  житла,  централізоване та індивідуальне опалення (теплопостачання)  розраховується виходячи з фактичного розміру загальної, опалюваної площі, якою користуються мешканці домогосподарства, але не більше встановленої соціальної норми житла (крім  випадків  призначення субсидії на понаднормову площу житла відповідно до пункту 4 Положення). 

Виходячи з вищезазначених норм Положення, у випадку, коли фактична опалювана площа за даними організації – газопостачальника перевищує фактичний розмір загальної площі житла (це може бути у випадках, коли опалюються не лише житлові, а і нежитлові приміщення – літні кухні, гаражі, теплиці тощо), для розрахунку субсидії застосовується розмір загальної житлової площі, але не більше встановленої соціальної норми житла (крім  випадків  призначення субсидії на понаднормову площу житла відповідно до пункту 4 Положення).

 

Відповідно до абз. 3 п. 14 Положення субсидія призначається протягом двох місяців з дати зміни цін і тарифів, а згідно з абз. 15 п. 14 субсидія призначається протягом 3 місяців з часу підвищення цін і тарифів? В чому різниця застосування цих положень?

Для призначення субсидій в період підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги слід застосовувати таку норму п. 14 Положення: «У разі затвердження нових тарифів і цін на житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо субсидії призначаються  протягом  трьох місяців з часу підвищення розміру платежів.». У зв’язку з підвищенням цін і тарифів на комунальні послуги з 1 квітня 2015 року субсидії призначаються з квітня протягом квітня – червня 2015 року.

 

Чи буде правомірна відмова у призначенні субсидії, якщо задекларовані заявником відомості не відповідають даним, наданим організаціями-постачальниками послуг (наприклад, кількість користувачів послуг, норм та обсягів тощо)?

У деяких випадках у разі невідповідності інформації, наданої заявником про власника особового рахунку або про кількість осіб, на яких нараховується плата за житлово-комунальні послуги, даним від організацій-надавачів послуг, субсидія може бути призначена за рішенням органів місцевої влади і органів місцевого самоврядування або комісій, що ними утворені. Заявника необхідно повідомити про можливість такого призначення.

 

У разі, якщо громадяни, маючи зареєстроване опалення природним газом, використовують для опалення приміщення вугілля або дрова, чи можна призначити субсидію готівкою для придбання твердого палива?

Так, можна, враховуючи абзац третій п. 2 Положення: «Якщо для опалення житлового приміщення одночасно використовується   тверде та рідке пічне побутове паливо і природний газ або природний газ  і  електроенергія,  субсидія надається тільки на один вид палива.»

Перерахунки

По субсидіях, які надавалися на опалювальний період 2014-2015, виникли переплати по теплопостачанню (через встановлені норми). Чи буде здійснюватися перерахунок?

Чи будуть повертатися до бюджету кошти субсидії, які накопичилися на рахунках громадян внаслідок економного споживання послуг?

Як правильно трактувати норму п. 15 Положення: «Сума субсидії, яку структурними підрозділами   з   питань   соціального   захисту  населення  було переказано  на  рахунки  виконавців/виробників житлово-комунальних послуг  для  оплати  їх вартості в розмірі соціальних нормативів і яка не використана домогосподарством внаслідок економії споживання послуг,  зараховується  виконавцем/виробником  як оплата послуг, у тому   числі  обов'язкової  частки  платежу  домогосподарства,  на наступні розрахункові періоди»?

Пунктом 15 Положення визначено, що сума субсидії, яку структурними підрозділами з питань соціального захисту населення було переказано на  рахунки виконавців/виробників житлово-комунальних послуг для оплати  їх вартості в розмірі соціальних нормативів і яка не використана домогосподарством внаслідок економії споживання послуг, зараховується виконавцем/виробником  як оплата послуг, у тому числі обов'язкової частки платежу домогосподарства, на наступні розрахункові періоди.

Статтею 32 Закону «Про житлово-комунальні послуги» встановлено, що плата за житлово-комунальні послуги нараховується щомісячно відповідно до умов договору, тобто розрахунковим періодом для оплати послуг є календарний місяць.

У статті 19 цього Закону визначено, що відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

Порядок оплати за спожиті житлово-комунальні послуги є істотною умовою договору на надання житлово-комунальних послуг.

Навіть якщо договір на надання житлово-комунальних послуг не укладено, як часто зустрічається у практиці, споживач отримує від виконавця житлово-комунальні послуги та відповідно сплачує кошти за їх користування, тобто споживач знаходиться у фактичних договірних відносинах із виконавцем.

Враховуючи зазначене, одержувач житлової субсидії, як споживач житлово-комунальних послуг, перебуваючи у договірних відносинах з виконавцем/виробником послуги, вирішує з ним питання щодо зарахування невикористаних сум субсидії як оплати послуг на наступні розрахункові періоди, в тому числі обов'язкової  частки  платежу.

У такому випадку несплата обов’язкової частки платежу не може бути підставою для припинення надання субсидії.

 

У разі смерті особи, на яку відкрито особовий рахунок, надання субсидії не припиняється, якщо у житловому приміщенні зареєстровані інші особи, на яких нараховується плата за житлово-комунальні послуги. Якщо ці особи не звертаються до управління за перерахунком, як у подальшому проводити нарахування субсидії?

 

У такому випадку нарахування призначеної субсидії здійснюється до кінця терміну її призначення.

На наступний період субсидія може бути призначена за зверненням однієї із зареєстрованих осіб, на яку відкрито особові рахунки з оплати житлово-комунальних послуг.

Чи можна перерахувати розмір призначеної субсидії на тверде паливо, якщо громадянин звернеться після 1 травня з проханням перерахувати на підставі доходів за попередній рік без податку з доходів фізичних осіб?

Субсидія для придбання скрапленого газу,  твердого та рідкого пічного побутового палива призначається один  раз  на  календарний  рік

Положенням не передбачено проведення перерахунку такої субсидії за зверненням громадянина. Розмір такої субсидії не перераховується також і у зв’язку із отримання  від ДФС за запитом уточненої інформації про доходи.

 

Процедурні питання

Де саме в заяві особа має вказати причину розгляду її заяви на комісії? Чи необхідно писати іншу заяву довільної форми для розгляду на комісії?

Яким чином зазначати в заяві причину розгляду на комісії?

Якщо у рядку заяви «У разі коли прийняття рішення щодо моєї заяви потребує окремого рішення місцевих органів виконавчої влади/місцевого самоврядування або утвореної ними комісії, прошу розглянути/не розглядати мою заяву відповідними органами або утвореною ними комісією (необхідне підкреслити)» заявник підкреслив необхідність розгляду на комісії, причина такого розгляду з’ясовується під час проведення обстеження матеріально-побутових умов проживання домогосподарства. Відмітка про причини звернення на комісію робиться в акті обстеження, що підписується заявником. Необхідності у наданні окремої заяви для розгляду питання на комісії немає. Проте, якщо Положенням про комісію, що затверджено органом, який її утворив, передбачено подання такої окремої заяви, слід керуватися нормами цього Положення.

 

Якщо разом із заявою для призначення субсидії на 12 місяців громадянин самостійно надає довідки про доходи, чи може УПСЗН їх прийняти і долучити до справи?

Положенням передбачено прийняття від громадян довідок про доходи лише у тому випадку, коли заявник висловлює бажання, щоб його доходи було враховано за останні 6 місяців. В інших випадках для призначення субсидії за новими заявами враховуються задекларовані доходи, а для призначення субсидії на наступний період - доходи, відомості про  які  надаються ДФС, Пенсійним  фондом України, фондами  соціального  страхування,  вищими  навчальними закладами у порядку,  визначеному  пунктом 13 Положення, а також  розміри  державної  соціальної  допомоги,  що виплачуються структурними  підрозділами  з питань соціального захисту населення.

 

Які доходи враховувати підчас автоматичного призначення субсидій у травні 2015 року?

Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на основі середньомісячного сукупного доходу осіб, а для  придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива - на основі річного доходу осіб за попередній календарний рік.

Для автоматичного призначення субсидії на наступний період у травні 2015 року використовуються доходи за попередній календарний рік (2014), відомості про  які  надаються ДФС, Пенсійним  фондом України, фондами  соціального  страхування,  вищими  навчальними закладами у порядку,  визначеному  пунктом 13 Положення, а також  розміри  державної  соціальної  допомоги,  що виплачуються структурними  підрозділами  з питань соціального захисту населення.

 

Як призначити субсидію домогосподарству, в якому зареєстрована 1 особа, а проживають декілька, і плата за послуги нараховується на всіх осіб?

 

Субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб), яким  нараховується плата за житлово-комунальні  послуги, у наведеному випадку – на 1 особу.

Якщо з травня субсидія не може бути призначена за розрахунком, чи необхідно надавати новий пакет документів на початку опалювального періоду?

Якщо з травня 2015 субсидія не призначена за розрахунком, а в якомусь з наступних літніх місяців тарифи на одну з послуг значно підвищилися, необхідно перепризначити субсидію автоматично чи лише на підставі звернення д/г?

Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на 12 місяців. У разі коли оплата послуг з централізованого  опалення проводиться лише в опалювальний період або за двоставковим тарифом, або для індивідуального опалення використовується природний газ (електроенергія), розмір субсидії розраховується окремо на опалювальний і неопалювальний періоди.

Враховуючи зазначене, якщо в неопалювальний період розмір субсидії нульовий, а в опалювальний період складає певну суму, субсидія призначається одразу на 12 місяців, розміри субсидії в різні періоди зазначаються у повідомленні, яке надається громадянину.

Якщо при цьому в якийсь з місяців неопалювального періоду підвищиться тариф на будь-яку з житлово-комунальних послуг, розмір субсидії має бути перерахований без звернення громадян.

Якщо при зверненні громадян (як в опалювальний, так і в неопалювальний період) субсидія не призначена за розрахунком, у разі підвищення тарифів їх право на призначення субсидії має бути переглянуто без звернення.

 

Як призначати та контролювати цільове використання коштів у разі якщо договір оренди укладено на півроку (або інший термін, менший за рік), а субсидія призначається на рік?

Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на 12 місяців. Субсидія для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива призначається один раз на календарний рік. Інших термінів призначення субсидії чинним Положенням не передбачено.

Громадянин, якому призначено субсидію, зобов'язаний протягом місяця поінформувати структурні підрозділи з питань соціального захисту населення про зміни у складі зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (орендарі - про осіб, які фактично проживають), їх соціального статусу, зміни у переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, виконавців житлово-комунальних послуг, про купівлю товарів або оплату послуг, передбачених підпунктом 5 пункту 5 Положення, шляхом подання відповідних документів. 

Таким чином, орендар, якому призначено субсидію, зобов’язаний повідомити про закінчення або подовження дії договору оренди. У разі якщо дію договору оренди не подовжено, надання субсидії припиняється.

Сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок неповідомлення громадянином про вищезазначені зміни, повертається ним у подвійному розмірі за вимогою органу, що призначив субсидію.

Разом з тим, пунктом 20 Положення визначено, що надання раніше призначеної субсидії припиняється за поданням житлово-експлуатаційних організацій, житлово-будівельних (житлових) кооперативів, об'єднань співвласників багатоквартирного будинку та організацій, що надають житлово-комунальні послуги, якщо змінився власник особового рахунка.  Таке подання є підставою для припинення субсидії і у тому випадку, коли договір оренди не подовжено і особові рахунки знов переведено на власника житла.

 

В квітні ще діє опалювальний період. Яким чином травневі звернення призначати з квітня: з опаленням чи без, на опалювальний період 1 місяць, а потім з травня на 12 місяців?

По нових зверненнях громадян, що надійшли у травні – червні 2015 року, субсидія може бути призначена з квітня (місяця, в якому відбулася зміна цін і тарифів на комунальні послуги) на 12 місяців. При цьому розмір субсидії розраховується окремо на опалювальний і неопалювальний періоди, у наведеному випадку – окремо квітень 2015 року, неопалювальний період 2015 року, а також опалювальний період з жовтня 2015 року по березень 2016 року.

 

Перепризначення субсидій у травні 2015 р. необхідно проводити по тих даних, що надавалися для призначення субсидій на опалювальний період 2014-2015, чи необхідно робити запити до житлових, комунальних організацій і ДФС?

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2015 р. № 106 визначено, що особам, які отримували житлову субсидію протягом опалювального періоду 2014/15 року, субсидія на наступний період призначається на підставі раніше поданих документів.

Для виконання цього положення і автоматичного призначення таким громадянам субсидії на наступний період має бути без звернення громадян оновлена вся інформація, необхідна для розрахунку субсидії: про доходи, про склад зареєстрованих, про розмір платежів за житлово-комунальні послуги шляхом надання відповідних запитів.

 

Вперше субсидії призначаються на підставі даних з декларації, чи необхідно робити запити до житлових, комунальних організацій і ДФС?

При першому зверненні субсидія призначається на підставі задекларованих заявником доходів. Вся інша інформація, необхідна для розрахунку субсидії, - про склад зареєстрованих, про розмір платежів за житлово-комунальні послуги збирається шляхом надання відповідних запитів.

 

Які дії спеціалістів управління, якщо отримані поштою заява та декларація заповнені некоректно?

Як працювати з надісланими поштою некоректно заповненими заявами?

Як призначити субсидію, якщо в декларації не зазначено поверх?

Якщо в надісланих поштою заяві та декларації не надано необхідну інформацію для призначення субсидії (відсутні особові рахунки по оплаті житлово-комунальних послуг, паспортні дані, реєстраційний номер облікової картки платника податків, відомості про характеристику житлового приміщення, суми доходів тощо) або відсутній підпис особи, що заповнювала заяву та декларацію, необхідно надіслати заявнику повідомлення про неможливість розглянути його право на призначення субсидії на підставі надісланих документів через відсутність необхідної інформації (вказати, якої саме) і запросити заявника до управління для надання йому допомоги у заповненні документів, зазначивши часи прийому та адресу управління.

 

Субсидія на СГТП призначається на календарний рік. У наступному році така субсидія призначатиметься без звернень громадян?

На наступний період (наступний календарний рік) субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, так як і субсидія на оплату житлово-комунальних послуг, призначатиметься без звернень громадян.

Після закінчення строку отримання субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення здійснюють розрахунок субсидії на наступний період (12 місяців, календарний рік) для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому відповідному  періоді. Для 

цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 13 Положення, без звернення громадянина і протягом десяти днів після отримання зазначеної інформації приймають  рішення щодо призначення  (непризначення) субсидії та письмово інформують про прийняте рішення громадян, які зверталися (пункт 14 Положення).

 

Як громадянин має зафіксувати своє бажання про призначення субсидії на підставі доходу за 6 попередніх місяців? Які документи він має при цьому надати?

Чи можна призначити субсидію особі, яка на момент звернення не працює, на підставі її доходів за 6 місяців (така особа не надає довідки про доходи)?

З січня по листопад 2014 заявник працював, звільнився у грудні 2014. Звертається з проханням врахувати доходи за 6 останніх місяців, при цьому надає довідку з центру зайнятості про перебування на обліку з квітня 2015 року. Чи можливо обрахувати доходи для призначення субсидії за 6 місяців? Чи можливо (необхідно) підтвердити відсутність доходів у січні-березні 2015 копією трудової книжки? Іншими документами?

 

Для призначення субсидії на підставі доходів за 6 попередніх місяців заявник має в декларації вказати шестимісячний період, за який він подає доходи (наприклад, «за період з листопада 2014 р. по квітень 2015 р.»), та надати довідки про доходи за цей період. Якщо особа із складу зареєстрованих не працює, не перебуває на обліку у службі зайнятості і не має інших доходів, в декларації має бути зазначено, що особа не працює (із зазначенням, з якого часу). Якщо доходи за 6 місяців не можуть бути підтверджені довідкою (наприклад, дохід від здачі в оренду земельного паю, або дохід фізичної особи-підприємця), при розрахунку субсидії враховується задекларована сума такого доходу.

Чи перераховується субсидія, якщо задекларовано вид доходу, про який відсутні дані в ДФС?

В декларації громадяни можуть декларувати отримані ними доходи, які не відображаються в даних ДФС, наприклад, допомога родичів, дохід від продажу сільськогосподарської продукції на ринку тощо. Усі задекларовані доходи мають враховуватися при розрахунку субсидії. Відсутність даних про ці доходи в ДФС не є підставою для перерахунку призначеної субсидії.

 

Коли потрібно робити запити в ДФС – до призначення субсидії чи після?

Призначення субсидій на новий термін громадянам, які отримували субсидію в опалювальний період 2014 – 2015 років, здійснюється на підставі доходів за попередній календарний рік (2014), відомості про  які  надаються ДФС, Пенсійним  фондом України, фондами  соціального  страхування,  вищими  навчальними закладами у порядку,  визначеному  пунктом 13 Положення, а також  розміри  державної  соціальної  допомоги,  що виплачуються структурними  підрозділами  з питань соціального захисту населення.

Призначення субсидій по нових заявах здійснюється на підставі задекларованих доходів. Після отримання  від ДФС за запитом уточненої інформації про доходи здійснюється перерахунок таких субсидій (крім  субсидії готівкою  на  придбання  скрапленого  газу,  твердого  та  рідкого пічного  побутового  палива).

 

Як зафіксувати у справі отримувача субсидії його повідомлення про зміну соціального статусу (виникнення інших джерел доходів) або здійснення покупки на суму більше 50 тис. грн.?

Пунктом 14 Положення встановлено, що громадянин,  якому призначено субсидію, зобов'язаний протягом місяця  поінформувати  структурні  підрозділи з питань соціального захисту  населення  про  зміни у складі зареєстрованих у житловому приміщенні  (будинку)  осіб  (орендарі  -  про  осіб, які фактично проживають),  їх соціального статусу, зміни у переліку отримуваних житлово-комунальних    послуг,   умов   їх   надання,   виконавців житлово-комунальних послуг, про купівлю товарів або оплату послуг, передбачених підпунктом 5 пункту 5 Положення, шляхом подання відповідних  документів.  Зазначені документи долучаються до особової справи (це може бути копія пенсійного посвідчення, довідка центру зайнятості про взяття на облік, довідка ВНЗ про навчання тощо).

 

У разі повідомлення отримувачем субсидії про зміну складу сім’ї в термін дії субсидії необхідно зробити призначення на новий термін чи перерахунок в межах терміну дії?

 

У разі повідомлення отримувачем субсидії про зміну складу сім’ї в термін дії субсидії необхідно зробити призначення на новий термін.

Якщо громадянину призначено субсидію з травня 2015 року на підставі доходів за попередній календарний рік, а протягом 2015 року в нього значно зменшилися доходи, чи може він звернутися з проханням переглянути розмір субсидії на підставі доходів за 6 останніх місяців? У такому разі робиться перерахунок в межах терміну дії чи призначення на новий термін (12 місяців)?

Надання раніше призначеної субсидії може бути припинено за заявою   уповноваженого   власника  (співвласника)  житла, наймача житла у державному та громадському житловому фонді,  члена житлово-будівельного    кооперативу,    власника    (співвласника) житлового приміщення,  на якого відкрито  особовий  рахунок,  з місяця,  що настає за місяцем її подання,  якщо інше не обумовлено заявою. На наступний термін субсидія може бути призначена за заявою такого громадянина на підставі доходів за 6 попередніх місяців.

Як має бути оформлений договір оренди житла?

Основні положення, що регулюють правовідносини за договором найму (оренди) житла, встановлені у главі 59 «Найм (оренда) житла» Цивільного кодексу України.

За договором найму (оренди) житла одна сторона – власник житла (наймодавець) передає або зобов’язується передати другій стороні (наймачеві) житло для проживання у ньому на певний строк за плату.

Договір найму житла укладається у письмовій формі.

Частиною першою статті 811 Цивільного кодексу не передбачено обов’язкового нотаріального посвідчення договору найму житла.

Договір найму житла укладається на строк, встановлений договором. Якщо у договорі строк не встановлений, договір вважається укладеним на п’ять років. (стаття 821 Кодексу).

Розмір плати за користування житлом встановлюється у договорі найму житла.

Наймач зобов'язаний самостійно вносити плату за комунальні послуги, якщо інше не встановлено договором найму. Звісно, якщо в договорі зазначено, що наймач не сплачує за житлово-комунальні послуги, субсидія йому не може бути призначена.

У тексті договору найму (оренди) житла обов’язково зазначаються особи, які проживатимуть разом із наймачем. Така вимога не застосовується до договору найму житла, укладеного на строк до одного року (короткостроковий найм). Разом з тим, з метою отримання субсидії наймач житла обов’язково має зазначити у договорі осіб, які проживатимуть разом з ним.

 

Звернення з травня. Доходи подані за 6 місяців, що передують місяцю звернення (по квітень включно). Чи можна на підставі цих доходів призначити субсидію з квітня?

 

Так, можна.

 

 

За матеріалами Мінсоцполітики