Гаряча лінія облдержадміністрації
063-306-48-50
066-833-68-31
056-720-70-94
Оперативний черговий облдежадміністрації
095-910-19-20
Гаряча лінія з гуманітарних питань
0800-332-475
«Під час війни порушуються усі базові права, зокрема право дитини на освіту. Сьогодні в країні три мільйони дітей навчаються дистанційно. Тому треба говорити про гнучкі підходи до процесу навчання. Відновлення українськості починається з формування переконань у дитячому садочку та школі», - наголосила Яна Любимова, заступниця Керівника Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, яка також взяла участь у форумі «Освіта Луганської області: відновлення та реінтеграція», який організовано Луганською ОВА за фінансової підтримки проєкту DECIDE.
Саме обговоренню цих питань були присвячені три панельні дискусії: «Виклики відновлення деокупованих територій», «Організація освітнього процесу на деокупованих територіях: перші кроки» та «Право на якісну і доступну освіту в умовах війни».
Начальник Луганської обласної військової адміністрації Артем Лисогор зазначив, що з 6000 вчителів з Луганської області на підконтрольну територію виїхали лише 2600, і це без урахування територій, окупованих у 2014 році, тож кадровий дефіцит буде дуже високий. Проте, Олена Караман, ректорка Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, упевнена, що заклад спроможний забезпечити усі потреби у підготовці фахівців.
Попри гостре обговорення питань справедливої оцінки діяльності освітян, які добровільно або за примусом, але пішли на співпрацю з окупаційною владою, усі однозначно висловились за те, що вчителі, які не зрадили Україну, мають стати менеджерами у сфері освіти на деокупованих територіях. Крім того, держава має запровадити механізми заохочення вчителів, які погодяться працювати. Насамперед, забезпечення житлом та встановлення високої оплати праці.
Висловили свої думки з цього приводу й начальники міських військових адміністрацій: Рубіжанської – Андрій Юрченко, та Старобільської – Яна Литвинова: «На жаль не існує законодавчих норм щодо того, як діяти освітянам в умовах воєнного стану. Щодо педагогів-колаборантів або тих, хто залишився на окупованих територіях, але не пішов на співпрацю, рішення мають бути виваженими, але принциповими», - наголосила вона.
Народний депутат України Олексій Кузнєцов, який узяв участь у форумі, повідомив, що наразі Верховною Радою України саме опрацьовуються законопроєкти щодо перехідного правосуддя та переведення на українські стандарти освіти дітей, які вже дев’ять років навчаються за російськими програмами.